Pandele – Nu-i Nimic pe Lumea Asta

Nimic nu ne pare mai clar într-o discuție decât nominalizarea unei persoane. Vorbind despre X cu Y, știm că vorbim despre cunoștința comună care arată într-un anumit fel, vorbește într-un anumit fel, a făcut anumite lucruri la viața sa.

Poate doar atunci când ne referim la propria persoană să avem o conștiință a clarității referinței mai puternică. Și totuși, nici aici lucrurile nu ne sunt atât de bine definite matematic pe cât ne-ar plăcea să credem. Să presupunem că evocăm o amintire din facultate. Dacă cineva își amintește de mine în termeni legați de înfățișarea mea, o simplă schimbare fizică (barbă, o tunsoare nouă, diferențe de greutate) l-ar putea face să nu mă mai recunoască la o primă vedere. Dacă ideile mele sau o credință la care aderam erau importante, un eveniment personal le poate schimba (și pentru asta nu e necesară o lungă perioadă de timp). Cercul de prieteni sau o relație amoroasă mi-au schimbat judecățile de valoare, o nedreptate sau o despărțire mă pot transforma ireversibil.

Mai mult, mi-ar fi greu să cred că cel care am fost acum 10 ani mi-ar fi la fel de apropiat ca atunci, că aș avea nevoie de sfaturile și de prezența lui. Pentru Derek Parfit, continuitatea de euri care se dezvoltă necesar unul din cel anterior sugera un tunel spre întuneric. Eliberarea vine din recunoașterea faptului că viețile celor din jur îi pot fi mult mai apropiate decât propria persoană din trecut și în renunțarea la condiționarea față de succesiunea din ce în ce mai rapidă a propriilor versiuni spre senectute.

Pentru un artist tânăr, o retrospectivă a unui pictor în vârstă, ce expune 40 de ani în care a pictat aceleași căpițe de fân (arlechini, cercuri colorate, portrete fără trăsături) este de neînțeles. Cu ce s-a deosebit Icsulescu la 70de ani de cel care îi purta numele la 30? Nu s-a îndrăgostit niciodată, n-a avut un copil, nu i s-a întâmplat existențial nimic care să merite să fie spus? A fost atât de impermeabil la cei din jur încât nu a lăsat nici o întâlnire spirituală să îi marcheze destinul? Vocile lui interioare au amuțit în momentul primei expoziții personale?

Pandele dintr-o zi cu soare ar pune soarele pe pânză. Pandele dintre oameni ar pune oamenii într-o instalație. În lucrările sale figurative, apar prieteni, părinți, oameni din jur și (nu rareori) versiuni trecute ale autorului. Lui îi place să picteze și să (se) expună în stradă, în birouri, pe schele, în atelier și în galerie. Oriunde feed-backul este imediat și cât de cât, sincer. Atent și sensibil la încărcătura simbolică a fiecărui moment: din supermarket, dar și din imaginarul cosmic, de la o vizită la părinți, dar și din marile muzee, poartă ca pe o lupă un ochi critic asupra lumii. Alătură existențe posibile realităților inerte în scheme ale unui limbaj vizual vitriolant de viu, argotic și hâtru . Prozaicului îi conferă sacralitate, sacrul este tratat cu umor. Iar toate, odată trecute de filtrul lui sarcastic grijuliu, vor fi încarnate artistic odată ce artistul intră în atelier. Expozițiile lui pot fi văzute astfel ca opusul unei serii de obiecte artistice de tip solo show. Sunt mai degrabă expoziții de grup în care artistul de anul trecut expune alături de artistul dintr-o seară de iarnă și de alți artiști cu același nume dar cu expresii artistice diferite, în care mulțimea diferențelor întrețese identități artistice fluide, toate încremenite sub semnul unei idei vizuale fondatoare sau poate doar a unei coincidențe fericite, a unei conexiuni intuitive de moment ce face ca toate lucrările să își găsească locul lor în galerie. Și dacă acolo privitorului îi vor părea ordonate și așezate, e doar o iluzie: ironia și umorul imaginilor vor sparge normele geometrice, mărind și micșorând câte un element artistic ca în niște oglinzi magice în care materia nu se mai reflectă, ci lasă să se întrevadă fragmente ale unor jocuri frenetice ale minții.

 

 

 

 

https://www.facebook.com/events/421148851657572/

Share

Post Author: Cristian

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *